Sağlıklı Beslenme

Sağlıklı ve Güçlü Kemikler için Yapılması Gerekenler

Kemiklerin dokuları canlı dokulardır. Kemiklerin yapısını organik ve inorganik yapılar oluşturur. Organik yapısını kolajen denilen ve yapıya esneklik kazandıran bir protein oluşturmaktadır. İnorganik kısımda ise mineraller ve çeşitli vitaminler kemiğin yapısını oluşturmaktadır. Bu vitamin ve mineraller Kalsiyum, fosfat, A vitamini, magnezyum, çinko, potasyum, D vitamini, K vitamini olarak özetlenebilir.

Kemik gelişimi anne karnında başlamaktadır bu sebeple en başından sağlıklı ve güçlü kemiklere sahip olmak için önlem alınmalıdır. Özellikle yaşlılık dönemlerinde çoğu insan kemik hastalıklarıyla mücadele etmektedir. Bu sebeple erken önlem alınmalı ve kemik sağlığına özen gösterilmedir. Kemiklerin yapısını korumak için en temel iki kural düzenli beslenme ve spordur. Düzenli beslenme ve spor birçok hastalığı önlediği gibi sağlıklı kemikler içinde olmazsa olmazlardandır. Sağlıklı ve güçlü kemikler için yapılması gerekenler şu şekilde sıralanabilir;

Beslenme Düzeni- Kemikler için faydalı olan vitamin ve mineralleri içeren gıdaları tüketmeye özen göstermeliyiz. Kemik sağlığı ile özleşen kalsiyum mineralini erken yaşlarda almaya özen göstermeliyiz. Kalsiyum vitamini içeren süt, yoğurt ve peynir gibi hayvansal gıdalardan oluşturulmuş ürünleri, yeşil yapraklı sebzeleri (brokoli, bamya, lahana) ve chia, haşhaş gibi B12 oranı yüksek oranları gıdaları beslenme düzenimizde bulundurmalıyız. Ayrıca et, tavuk, balık, kuru baklagiller gibi protein oranı yüksek ve kemiklerin beslenmesine yardımcı olacak gıdaları haftalık olarak yeterli düzeyde almaya dikkat etmek gerekmektedir.

Düzenli egzersiz- Düzenli egzersiz yapmak, sağlıklı ve güçlü kemikler için yapılması gerekenlerden biridir. Günde bir saat yürümek hem kemik sağlığınızı korumanıza yardımcı olacaktır hem de sizi zihinsel ve fiziksel olarak daha zinde hissetmenize sebep olacaktır.

Kötü alışkanlıklardan uzak durma- Kötü alışkanlıklar vücudumuzun her köşesine zarar vermektedir. Zarar gören kısımlar arasında kemiklerimizde bulunmaktadır. Özellikle sigara kemiklere çok zarar vermektedir Kemiklerin yapılarının zarar görmesine neden olarak kemik erimesi gibi hastalıklara sebep olmaktadır. Ayrıca sigara içen insanların kemik dokularının iyileşmesinin daha çok zaman aldığı bilimsel verilerle ortaya konmuştur. Dana sağlıklı ve güçlü kemikler için mutlaka sigara gibi kötü alışkanlıklardan uzak durmalıyız. Kullanmamanın haricinde kullanılan alanlarda da bulunmamaya özen göstermeliyiz.

İdeal kilonuzu koruyun- Kemiklerimiz vücudumuzu taşıyan iskelet sistemini oluşturdukları için vücudun tüm ağırlığını taşımaktadır. İdeal kilomuzun çok üstünde olmak kemiklerimize taşıyabileceğinden daha fazla ağırılığa maruz kalmasına sebep olacaktır. Bu durum kemiklerde aşınma ve kireçlenme gibi hastalikların ortaya çıkmasına sebep olur. Bu sebeple her yaşta ideal kilomuzu korumalı eğer fazla kilomuz varsa düzenli egzersiz ve beslenme ile bu problemimizden kurtulmalıyız.

Kemik taraması yaptırın- Kemik taraması, kemik hastalıklarının teşhisini erkenden koymak ve tedaviye bir an önce başlamak açısından oldukça önemlidir. Özellikle 50 yaşına gelmiş bireylerin mutlaka kemik taraması yaptırılması önerilir. Eğer sahip olduğunuz bir kemik hastalığınız mevcut ise yılda bir kez eğer yoksa iki yılda bir şeklinde kemik taraması yaptırılmalıdır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir