Sağlıklı Beslenme

Ketojenik beslenme makro hesaplama

breakfast 1804436 640

Ketojenik beslenmede tüketeceğimiz gıdaların makro değerlerini ayarlamak çok önemlidir. Tükettiğimiz gıdaların temel enerji kaynağı olan besin guruplarına makrolar denir. Makrolar gıdalarda temel olarak üç ana gurupta incelenir. Protein, yağ ve karbonhidratlar. Ketojenik beslenmede ağırlıklı olarak yağ içeriği yüksek gıdalar tüketilmesi tercih edilir. Ketojenik beslenme makro hesaplama yapılırken tüketeceğimiz gıdalardaki protein, yağ ve karbonhidrat içeriğine ve bunların yüzdece bileşenlerine dikkat etmemiz gerekiyor.

Genel olarak Ketojenik beslenmede gün içinde tüketilecek olan gıdanın makro yüzdeleri şu şekilde olmalıdır: %70 yağ, %20 protein ve %10 oranında yağ içermelidir.

Ketojenik beslenmenin tüketilen protein, yağ ve karbonhidrat yüzdelerine göre birkaç farklı çeşidi vardır. Bu çeşitler ve içerikleri şu şekildedir;

Standart Ketojenik beslenme: Bu tip beslenmede tüketilen besinlerin içeriği %70 yağ, %20 protein ve %10 karbonhidrat şeklindedir.

Döngüsel Ketojenik beslenme: Bu tip Ketojenik beslenmede ise genel olarak yağlı beslenmenin yanında haftanın belli günlerinde karbonhidratlı gıdalar da tüketilebilir. Örneğin haftanın 5 günü yağca zengin gıdalar tüketilirken 1 günü de karbonhidrat içeren tahıllar gibi gıdalar tüketilebilir.

Hedeflenmiş Ketojenik beslenme: Bu tip beslenmede spor yapmadan önce ya da sonra karbonhidrat içeren gıdalara yer verilebilir. Örneğin spor öncesi makarna, pilav gibi karbonhidrat açısından zengin gıdalar alınabilir. Spor sonrası ise karbonhidrat içeren meyveler tüketilebilir.

Yüksek proteinli Ketojenik beslenme: Yüksek proteinli Ketojenik beslenme standart Ketojenik beslenmeye göre biraz daha fazla protein içermektedir. Örneğin %30 protein %60 yağ ve %10 karbonhidrat şeklinde    

Ketojenik beslenme çeşitleri arasında en çok kullanılanı standart Ketojenik beslenmedir. Döngüsel, Hedeflenmiş ve Yüksek proteinli Ketojenik beslenme çeşitleri daha çok sporcular tarafından uygulanmaktadır.

Ketojenik beslenme makro hesaplama alınacak maksimum fayda açısından oldukça önemlidir.  Makro hesaplama yaparak bir diyet oluşturmaya başlamadan önce günlük alınacak diyette damak zevkinize uyacak gıdalara yer vermek hem diyetin devamlılığı açısından hem de kişisel zevkiniz açısından daha faydalı olacaktır. Öncelikle beslenme planını güzel yapıp tüketeceğimiz gıdaların makrolarını hesaplamalıyız. Günlük tüketeceğimiz gıdaları öğünler olarak hangi öğünde hangi gıdayı tüketeceğimizi yazmalıyız. Elbette bu planlamayı yaparken kendimize uygun beslenme çeşidini seçerek örneğin standart ketojenik beslenmede olduğu gibi %70 yağ, %20 protein ve maksimum %10 karbonhidrat içerecek şekilde düzenlememiz gerekmektedir.

Ketojenik beslenme makro hesaplama yaparken dikkat etmemiz diğer bir nokta ise hesabımıza kattığımız makro bileşenlerin hangi gıdalardan geldiğidir. Sağlıksız gıdalardan gelen yağ, protein ve  karbonhidrat sağlıklı beslenmek isterken daha kötü beslenmemize sebep olabilir. Bu nedenle yaptığımız hesaplamanın sağlığımıza direkt etkisi olduğunu göz önünde bulundurmalı ve gerekirse bir uzman gözetiminde yapılmalıdır.

İlgili Gönderiler

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir