Sağlıklı Beslenme

Ketojenik Beslenme Nasıl Olur?

Ketojenik beslenme yüksek yağ oranda içeren ve düşük oranda karbonhidrat içeren bir beslenme şeklidir. İnsan sağlığı üzerinde olumlu etkileri bulunan Ketojenik beslenme, kilo vermek isteyenler için de faydalı bir beslenme şeklidir. Ketojenik beslenme nasıl olur sorusunun cevabı günlük diyette karbonhidratı olabildiğince azaltıp onun yerine yağlı gıdaların tercih edilmesi olarak verilebilir.  Karbonhidrat içeriği düşük, yağ oranı yüksek gıdalar ile beslenmek vücudun ketosiz durumuna geçmesine neden olur.

Vücudun ketosiz durumuna geçtiğini anlamanın bazı yolları var.  Bunlardan ilk göze çarpanı idrara çıkma sıklığıdır.  Asetoasetat gibi ketonların fazlaları vücuttan atılacağı için idrara çıkma sıklığında artış görülür. Bir diğer belirtisi ise ağız kuruluğudur. Vücudun ketosiz durumuna geçtiğinin en önemli belirtisi ise artan enerji ve azalan açlık hissidir. Bu evrede eskisi kadar sık yemek yeme hissi gider ve yenilen yemek daha uzun süre tok tutmaktadır. Bu metabolik durum gerçekleştiğinde vücut karbonhidrat yerine yağ yakmaya başlayacaktır. Yağlar karaciğerde ketonlara dönüştürülerek vücudun kullanabileceği enerji üretilmiş olur. Normal şekillerinde vücut enerji gereksinimini önce karbonhidratlar, karbonhidratların yetersiz kaldığı durumlarda ise yağları ve proteinleri kullanmaya başlar. Ketojenik beslenmede karbonhidratı sınırladığımız için vücut genel enerji gereksinimini yağlar üzerinden karşılamaya başlayacaktır. Bunun sonucunda vücut öncelikli enerji ihtiyacı noktasında yağlara yönelecektir.

Ketojenik beslenme vücutta kan şekerinin düşmesine neden olur. Vücutta kan şekerinin ani dalgalanmalar yaşamaması insan sağlığı için önemlidir. Kan şekerinin ani iniş çıkışları açlık hissi yaratarak vücutta açlık hissi yaratır. Bu durum aşırı kilo alımlarının başlıca kaynağıdır. Bu nedenle son zamanlarda insanlar bu beslenme şeklini merak etmiş ve Ketojenik beslenme nasıl olur şeklinde sorular sormaya başlamışlardır. Bu soru ketojenik beslenirken hangi gıdaları tüketmeliyiz ve hangilerinden uzak durmalıyız sorularını da beraberinde getirmiştir.

Ketojenik beslenmede uzak durulması gereken gıdalar genel anlamda karbonhidrat içeriği yüksek gıdalardır ve bunlar şu şekildedir: Makarna, pirinç pilavı ve unlu mamuller gibi nişasta bazlı gıdalar. Bezelye, mercimek ve fasulye gibi baklagiller. Bira gibi fermente alkol ürünleri. Patates ve havuç gibi sebzeler. İşlem görmüş sağlıksız yağlar ve mayonez gibi ürünlerin içerisinde bulunan sağlıksız yağlar. Elma, armut ve portakal gibi meyveler ketojenik beslenmede tüketilmesi ya tavsiye edilmez ya da bu tip gıdaların tüketilmesi sınırlandırılır.

Ketojenik beslenmede tavsiye edilen gıdalar ise şunlardır: tavuk eti, dana eti ve hindi eti gibi et ürünleri. Somon ve ton balığı gibi yağlı balık türleri. İşlem görmemiş peynirler ve yağ oranı azaltılmamış süt ve süt ürünleri. Fındık, badem, fıstık, ceviz ve kabak çekirdeği gibi yağca zengin kuruyemişler. Bunların yanında tereyağı, yumurta ve sağlıklı yağlar olan sızma zeytinyağı, Hindistan cevizi yağı gibi sağlıklı yağların tüketilmesi tavsiye edilmektedir.

Related Posts

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir